Rinkos tyrimo projekto rengimas: svarbiausi aspektai

2011/09/30 | Be kategorijos
15

Parengti rinkos tyrimo projektą – svarbus ir atsakingas darbas, reikalaujantis kliento ir tyrėjo abipusių pastangų bei bendradarbiavimo. Kad būtų pasiekti projekto tikslai ir pavyktų gauti reikiamus rezultatus, rengiamas projektas turi atitikti ir užfiksuoti kliento poreikius. Vykdytojui svarbu kuo daugiau žinoti apie situaciją, kurią klientas nori pakeisti ar išspręsti, ir aptarti bei suderinti daugybę tyrimo projekto aspektų ir niuansų.
Tyrimo projekto pobūdis ir forma priklauso nuo kliento poreikių ir pageidavimų, todėl remiantis kliento pateikta informacija bei atsižvelgiant į jo pageidavimus rengiamas tyrimo projektas. Klientas turi pateikti tyrėjui trumpą apžvalgą apie problemos, kuriai spręsti reikalingas tyrimas, kilmę, bei nurodyti, ką jis tikisi sužinoti ir kokie veiksmai bus atliekami atsižvelgus į tyrimo rezultatus. Pasitelkęs šia informacija vykdytojas rengia tyrimo projektą, kurio metu turi būti surinkti reikalingi ir praktiškai naudingi duomenys.
Rengiant rinkos tyrimo projektą būtina nustatyti ir apibrėžti tyrimo problemą, tikslus, aptarti ir suderinti technines projekto detales, kainą, komunikacijos būdus ir kitus svarbius aspektus bei pasirašyti sutartį. Aiškus ir detalus susitarimas dėl įvairių projekto aspektų padės užtikrinti tyrimo kokybę, veiksmingumą, žymiai sumažins klaidų, nesusipratimų tikimybę ir galiausiai leis taupyti laiką bei resursus.

Tyrimo problema
Siekiant užtikrinti rinkos tyrimo kokybę bei surinkti duomenis, kurie iš tiesų padėtų atskleisti kliento problemos priežastis, būtina nustatyti ir teisingai apibrėžti rinkos tyrimo problemą. Šiame etape ypatingai būtinas kliento ir tyrėjo bendradarbiavimas: kuo daugiau svarbios informacijos klientas suteiks rinkos tyrimų įmonei, tuo didesnė tikimybė, kad problema bus tiksliai ir teisingai nustatyta ir aprašyta, o tuo pačiu projektas bus parengtas bei atliktas kokybiškai – rezultatai atitiks kliento lūkesčius.

Tyrimo tikslai
Nuo tikslų priklauso tyrimo pobūdis bei struktūra. Apibrėžiant tikslus turėtų būti aišku, kokią problemą siekiama ištirti, kokius duomenis galima surinkti bei kaip ir kur jie bus panaudojami. Numatant tyrimo metu gautos informacijos panaudojimo būdus galima geriau įvertinti tyrimo praktinę naudą ir veiksmingumą.

Techninės tyrimo ypatybės
Rengiant projektą taip pat svarbu aptarti ir suderinti svarbiausius projekto principus, įsitikinti ir užtikrinti, kad klientas suvokia techninių tyrimo ypatybių prasmę, projekto ir tyrimo metodų teikiamas galimybes bei ribotumą. Labai svarbu aptarti tyrimo modelį ir jo apimtį, informacijos rinkimo metodus, surinktos informacijos pobūdį, galimas analizės formas, analizės bei įmonės ataskaitų ypatumus, duomenų apdorojimo būdus ir kitus svarbius aspektus.

Tyrimo biudžetas
Siekiant taupyti laiką ir išvengti neadekvačių tyrimo pasiūlymų, reikia išsiaiškinti, kokią apytikslią sumą klientas pasirengęs skirti projektui. Rengiant projektą būtina aiškiai susitarti dėl projekto kainos, nurodyti, kokie gali būti papildomi išlaidų ar mokesčių šaltiniai, pvz.: produkto pavyzdžiai ar kitos tyrimui reikalingos medžiagos, transporto išlaidos, vertėjų paslaugos ir tt. Taip pat reikia nurodyti visas tyrimo procedūras ir ypatybes, nuo kurių priklauso tyrimo kaina bei susitarti dėl mokėjimo būdų ir terminų.

Komunikacijos būdai
Derinant įvairius projekto aspektus aptariama, kokiu būdu vyks bendravimas tarp kliento ir tyrėjo, nusprendžiama, ar reikės papildomų susitikimų vykdant projektą. Tai ypatingai svarbu įgyvendinant tarptautinius projektus.

Kiti tyrimo aspektai
Taip pat turėtų būti aiškiai aptarti ir suderinti kiti įvairiausi tyrimo aspektai. Tai gali būti tyrimų kokybės kontrolės užtikrinimas, priemonės duomenų saugumo užtikrinimui ir konfidencialumui garantuoti, autorių teisių klausimai, draudimas, procedūros, kurių turėtų imtis klientas, jei atliktas tyrimas jo netenkina ir tt.
Rinkos tyrimo įmones klientui teikiami pasiūlymai ir informacija turėtų būti konfidenciali ir neatsklaidžiama tretiems asmenims, išskyrus tuos atvejus, kai asmuo yra konkretaus projekto konultantas, dirbantis su klientu. Rinkos tyrimų įmonė taip pat privalo įsipareigoti užtikrinti kliento konfidencialumą ir duomenų saugumą. Reikia aptarti ar klientas gali skelbti tyrimo rezultatus be rinkos tyrimų įmonės sutikimo ir atvirkščiai.
Klientas ir rinkos tyrimų įmonė į sutarties tekstą turėtų įtraukti punktą, kuriame nurodoma, kad tyrimas vykdomas vadovaujantis ICC/ESOMAR kodu bei ESOMAR pasaulinėmis tyrimų gairėmis. Šis sutarties punktas įgalintų užtikrinti, kad tyrimas bus vykdomas remiantis pasauliniais rinkos tyrimų standartais.

Sutartis
Parengus rinkos tyrimo projektą būtina sudaryti detalią sutartį raštu. Tačiau rinkos tyrimų planavimas ir įgyvendinimas yra lankstus procesas, kurio ypatybės priklauso nuo kliento ir tyrėjo susitarimo. Kartais nutinka taip, jog ne visuomet yra pasirašomas oficialus kontraktas, o dėl tyrimo ir jo ypatybių tiesiog susitariama paštu. Visgi tokie paviršutiniški susitarimai nerekomenduojami tuomet, kai rinkos tyrimų įmonė ir klientas ankščiau nėra dirbę kartu.

Rengiant tyrimo projektą klientas ir tyrėjas turi apsvarstyti ir suderinti daugybę įvairių projekto aspektų ir detalių. Tada parengtas projektas iš tiesų atitiks kliento poreikius, o rezultatai – jo lūkesčius ir pageidavimus.

Parengta pagal www.berent.lt ir www.esomar.org informaciją.